|

ГЕРБ произвежда цигански даскали с “Бонус ромче”

Петя ВАЛЕНТИНОВА

Зарежете наивните надежди, че скандалите с бонусите са на приключване и парите от данъците ви няма да пълнят гушите на поредното парвеню на държавна работа. Още не е затихнало ехото от евтиния сапунен сериал с допълнителните възнаграждения по министерства и здравни институции, а управляващите пак се издъниха. Само че още не го проумяват.
За какво иде реч? Учителите, които преподавали на циганчета в забавачките и школата, трябвало да получават бонус към заплатата. Това умотворение се зародило в образователното министерство наскоро, алармира национален всекидневник. Идеята уж била плод на общоевропейска програма за намаляване на броя на децата, които отпадат от просветната система. А в милата ни родина те (циганчетата, които забравят за школо от рано) са почти рекорден процент от всички учащи спрямо останалите държави в Евросъюза. И понеже от Брюксел мъдро заключили, че „отпадащите“ от системата трябва да са под 10 %, а при нас те са 12 и нагоре, нашите хора взели присърце задачата и тъй се родила „гениалната“ идея.
Понеже обаче е публична тайна,
че повечето даскали се страхуват да преподават на големи ромски маси заради агресията, която често се пренася от семействата им в школата (примери за това безброй!), образователните експерти на ГЕРБ решили, че трябват стимули. Финансови, разбира се. Даже е измислено и наименование за специалното внимание към учениците от ромски произход. Вика му се „интеркултурна компетентност“. Изниква логичният въпрос – как ще се плаща за тази благородна кауза (бел.ред. допълнителното обучаване на деца от определен етнос)? Точно тук идва първият (не)деликатен и скандален момент – парите за „бонус ромче“ ще идват по програмата за диференцирано заплащане на учители. Т.е.

за „ромската
компетентност“ ще плаща държавата и респективно – данъкоплатците
Точната сума пък щяла да се решава автономно от всеки директор на школо според бюджета за учебното заведение и това как се справя даскалът с „интеркултурната компетентност“ на ромчетата. Интересно, дали тази идейка на МОН ще бъде подложена на обществено обсъждане и дали голямата част от българските граждани, които плащат данъци, ще разберат, че парите им ще отиват не за техните деца, а да се учат тези, които собствените им родители не пращат на школо. Същите родители, които в голямата си част лежат на държавни и социални помощи и пращат децата си да просят, та да допринасят за семейния бюджет, вместо да учат четмо и писмо…
Има обаче и друг, също толкова неделикатен и скандален момент в хрумването на МОН. Също като циганската стратегия за интеграция, гласувана наскоро от ГЕРБ, и тази иновация съдържа един антиконституционен акцент – тя има откровено сегрегационен характер. Първо, без никакви аргументи

излиза, че циганчетата
имат специфични
образователни нужди

за които учителите са длъжни да се грижат специално. Второ, докато за тях се предвиждат допълнителни извънкласни занимания и допълнително внимание, българчетата и децата от другите етноси остават някъде на заден план. Трето, което хич не е за подценяване – допълнителните финансови стимули за и без това слабо платените и мотивирани български педагози ще създадат едно ново явление. Те директно ще произведат една нова категория учители, а именно – „цигански“ такива. Защото няма какво да се лъжем, малцина ще се откажат от възможността да прибират допълнителни пари, дори само за да маркират работа с ромските чеда. А междувременно същите може би ще предпочетат да претупат останалите, „обикновените“ ученици, за които не им плащат допълнително.
Как ще се следи ефективността на обучението, също никой не знае. Нима за някого е тайна, че е цял подвиг да вкараш циганчетата в класните стаи, камо ли да ангажираш трайно и резултатно вниманието им? Кой ще бъде този орган, който ще каже – ето, срещу тези допълнителни пари тези учители постигнаха такива и такива резултати с тези деца? Ако съдим от досегашния ни опит с всички пръснати пари за „ромско включване“, интеграция, квалификация и обучение, логично ще заключим, че и това ще стане

поредната каца без дъно, от която безславно ще изтичат държавни пари

Към нищото. Само за да можем да кажем на Брюксел – ето, и ние взимаме мерки срещу отпадането на ученици от образователната система.
Истината е друга, начинът е друг, господа управляващи. АТАКА неведнъж го е казвала и предлагала. Крайно време е към ромите да се подходи не само с моркова, а и с тоягата, както отбеляза проф. Станислав Станилов в анализ за вестник „Атака“. Време е да се въведат рестрикции за циганите, които не пращат децата си на школо. Най-малкото, което наложително трябва да се случи, е да се спрат щедрите помощи за лица, които обричат децата си на маргинализиране и неграмотност. Същите превръщат държавата в дойна крава, която изстискват, докато живеят в нелегалност и криминогенна среда.
И още нещо, дами и господа от ГЕРБ. Приемете един съвет – не правете думата „бонус“ още по-мръсна и болезнена. Тя вече е трън в очите на българите и ще си вкарате бесен автогол, ако идейката на МОН някога види бял свят. Нека с края на „ромската декада“ свърши най-накрая и безконтролният харчлък на „цигански“ пари. Независимо държавни или от ЕС.

 

“Напредъкът” на малцинството в образованието за 10 години

За последните 10 години ръст в ограмотяването на циганите почти няма. На места той е незначителен, а завършилите начално образование пък стремглаво намаляват. Фрапиращо е, че точно за посочения период в циганската интеграция потънаха държавни и европейски милиони по десетки измислени програми, повечето от които координирани от ромски фондации със съмнителна репутация.

                                   2001 г.                       2011 г.

Висше                     0,2%                          0,5%

Средно                   6,5%                           9,0%

Основно                41,8%                        40,8%

Начално                28,3%                        27,9%

Неграмотни        23,2%                       21,8% 

 

Как се “отблагодариха” на учителката в Литаково

За да не изброяваме десетките случаи, в които роми превръщат школото и учителите си в мишена за агресия, ще припомним най-кървавия и скандален случай. Иде реч за трагедията в ботевградското село Литаково.
Какво се случи там? Трима цигани зверски изнасилиха, обезглавиха и разчлениха с брадва 65-годишната пенсионирана учителка Надка Антонова. Просто една вечер 32-годишният Валери Костов в компанията на 18-годишния Ангел Мирчев и една година по-малкия Даниел Маринов (всички от ромски произход) видели бившата си учителка по трудово обучение да работи в градината на къщата си. Поискали да им осигури някаква работа срещу заплащане, но тя отказала с мотива, че няма нужда от помощ, а и няма пари да плаща на работници. Тогава Валери Костов побеснял, ударил жената с дървен сап, след което я завлачил навътре в градината, разкъсал дрехите й и двамата с Ангел брутално я изнасилили пред очите на Даниел Маринов. За да покрият престъплението, ромите решили да я разфасоват. С един удар с брадва Валери Костов отрязал главата на Надка Антонова, после разчленили трупа и зарязали останките в градината. На тръгване претършували къщата и взели 100 лв., които били пенсията на жената.
Магистратите постановиха 19 години и 10 месеца затвор за познатия в Литаково като Вальо Щурия изверг. „Това е максималната присъда, която съдът може да постанови по този казус“, обясни след делото пред „Атака“ адвокат Ралица Петкова, която беше наета за защитник на близките на жертвата лично от лидера на патриотите Волен Сидеров.