|

Любимците на ГЕРБ – “Трейс” с нови поръчки за 18 милиона

Фирмата на Николай Михайлов обра най-много ремонти на пътища втори и трети клас

Адрияна НИКИФОРОВА

Борисов и шефът на „Трейс“ Николай Михайлов (крайния вдясно) режат поредната лента на поредния обект, спечелен от фирмата.

 

С поръчки за 18 милиона лева се уреди любимата фирма на управляващите – „Трейс“ през миналата седмица. Става въпрос за търгове за ремонт на пътища от втори и трети клас. Това стана ясно, след като приключи четвъртата фаза за пътни ремонти по оперативна програма „Регионално развитие“. По нея бяха договорени ремонтите на 230 км пътища втори и трети клас за 100 млн. лв.
Най-много поръчки – три от 15 позиции, спечели „Трейс“ за близо 18 млн. лв. (лотове 33, 41 и 43). Холдингът, в който основен акционер е Николай Михайлов, ще ремонтира дублиращото трасе на магистрала „Люлин“ – от Суходол до Перник, за близо 9 млн. лв., Кърджали – Черноочане за 5 млн. лв., и околовръстното на Ямбол за 3.8 млн. лв. Така „Трейс“ повтори успеха си от първата фаза по програмата, когато също спечели три обекта, но за 26.8 млн. лв.
Втори по поръчки останаха фирмите на Васил Божков. „ПСТ Холдинг“ взе два лота за над 4 млн. лв. (лотове 37 и 42) от четвъртата фаза. Компанията, в която основен акционер е Васил Божков, беше без конкуренция за ремонта на 18 км във Видинско за 8.7 млн. лв., след като нито една друга оферта не беше подадена за лот 37. Другият спечелен обект е в Монтана за 5.5 млн. лв.
Този път фирмите не си позволиха да заложат нереално кратки срокове за изграждането на въпросните обекти. Разбира се, те не са от национална важност, което значи и че няма да бъдат помпозно открити от премиера Бойко Борисов. Нямаше и рекордно ниски цени, както управляващите обичат да се хвалят след всеки проведен подобен търг. Средната цена на километър се колебае в диапазона от 400 до 800 хил. лв. все пак постигнатите цени бяха с около 30% по-ниски от прогнозните.
Шефът на Агенция пътна инфраструктура Лазар Лазаров все пак се похвали, че имало реализирана  икономия от разиграните търгове е 40 млн. лв., които ще отидат за още една фаза на програмата. Разбирай – при същите фирми, които лапнаха обществените поръчки и при тази.
Сега две позиции спечели и „СК 13 – Пътстрой“, но за 8.2 млн. лв. (лотове 39 и 45). Пернишката фирма на Николай Таков ще прави ремонта на пътя Перник – Стразимировци за 4.5 млн. лв (лот 39). „СК 13 Пътстрой“ ще прави и най-евтиния ремонт на километър от пътя Перник – Драгомирово за 3.77 млн. лв. (359 хил. лв./км). Същата фирма само преди седмица спечели и рекордно скъпия ремонт за ремонт на столичния бул. „Мария Луиза“.  Търгът беше спечелен от „СК-13 Пътстрой“, които дадоха най-ниска цена от 1.99 млн. лв. без ДДС за 2.3 км участък от надлез „Надежда“ до Лъвов мост. Средствата за скъпия ремонт идват от общинската фирма „Метрополитен“, която е възложител на ремонта и в този участък се изгражда вторият лъч от столичното метро.
С изграждането на отсечката се бърза, за да е готова до август, когато се очаква да пристигне лично председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу, който ще пререже лентата на втория метродиаметър от „Надежда“ до бул.“Черни връх“.
Изненадата при обявяването на спечелилите е „Главболгарстрой“, която не взе нито една поръчка. В това обаче няма никаква изненада, след като само преди дни фирмата на Симеон Пешов беше щедро наградена да строи кръстовището на Лъвов мост, въпреки че даде втората най-скъпа оферта. Както „Атака“ вече писа от седемте отворени оферти цената на ГБС беше 22.26 млн. лв., като по-висока от тяхната беше единствено на консорциум „Хидрострой – Мостовик“ – близо 48 млн. лв. За сравнение най-ниска цена даде традиционно обединение „Трейс Лъвов мост“ – 14.7 млн. лв. Съгласно тръжните условия изборът на победител става с комплексна оценка, включваща три показателя – цена (55 точки), технически показатели (35 точки) и срок за изпълнение (10 точки).
Така най-много точки събра сдружение „Лъвов мост 2011″ с водещ партньор „ПСТ Холдинг“ 87.79 точки, следвано от „Трейс Лъвов мост“ – 87 точки, турската „Доуш“ – 84.94 точки и обединение „Център 2011″ с водещ партньор „Геотехмин“ – 80.88 точки. Едва на пето място е офертата на ГБС с 78.48 точки.
Проектът се финансира със заем от Европейска инвестиционна банка.

 

Холдингът първенец по обекти и през 2010 г.

Министър Томислав Дончев лисва менчето пред техниката на „Трейс“, която ще прави път с европейски пари.

 

 

„Трейс груп холд“ спечели най-много търгове за ремонт на пътища и от първата фаза на оперативна програма „Регионално развитие“. На първия етап от програмата бяха разиграни общо 14 лота, за които са заделени 216 млн. лв. След избора на победителите става ясно, че договорите ще бъдат за 130 млн. лв., защото има победители с оферти от 30-40% по-ниски от прогнозната стойност на АПИ.
Това е единствената програма с осигурено финансиране от Европейския фонд за регионално развитие и държавния бюджет за ремонт на пътища през 2010 година. Средствата по оперативната програма общо са 250 млн. евро за 613 км пътища.
В края на юни 2010 АПИ спря други две програми за пътни ремонти – „Транзитни пътища V“, финансирана със заем от Европейската инвестиционна банка, и по кредита от Световната банка, поради липса на бюджетни средства за съфинансирането на обектите. По спрените програми общо трябваше да се ремонтират около 2100 км пътища за около 800 млн. евро.
„Трейс груп“, в която мажоритарен собственик е Николай Михайлов се уреди да  ремонтира три лота за общо 26.8 млн. лв. и обжалва още един търг. В съдружие с други фирми „Трейс“ строи отсечката от Стара Загора до Нова Загора на магистрала „Тракия“. Преди дни спечели и търга за уличните ремонти на столичните квартали „Витоша“, „Лозенец“, „Средец“ и „Триадица“.
„Холдинг Пътища“ и „Главболгарстрой Инфраструктурно строителство“ взеха по един лот и то в съдружие с други фирми. „Холдинг Пътища“ на Васил Божков печели ремонта на лот 14, който включва отсечките Перник – Брезник и Овчарци – Сапарева баня, заедно с „Галчев инженеринг груп“ за 5.2 млн. лв. Те дадоха и най-късия срок за изпълнение на ремонта от близо 3 месеца. Този търг обаче се обжалваше от „Трейс груп“.

 

Цените скачат заради стари планове

Пътят Суходол – Перник, който ще дублира АМ „Люлин“ ще се строи от „Трейс“ за 9 млн. лева. 

 

 

Изпилените до санитарния минимум цени при предишните две фази на същата програма „Регионално развитие“ поставиха пред огромно изпитание компаниите и предизвикаха дискусии в бранша за качеството на пътните ремонти.
Част от обектите обаче поскъпнаха заради допълнително възложени дейности от АПИ на фирмите. Оправданието – че те не били планирани, защото пътните проекти били остарелите. Така много хитро се наложи държавата да вади допълнително средства, като по първата фаза на програмата те надхвърлиха 5 млн. лв. Втората все още не е приключила. Средно на обект оскъпяването е в рамките от 5 до 7% спрямо цената, на която е спечелен търгът, казаха от АПИ.
Очевидно в края на програмата агенцията си взе поука от този пропуск и по четвърта фаза на ОПРР за първи път са включени и 10% непредвидени разходи, които могат да възникнат в хода на строителството.
Честито на печелившите!

 

Строителната компания със стабилна печалба

Само за първата фаза на програма „Регионално развитие“ са дадени 5 млн. лева отгоре на фирмите-строители. 

 

Пътностроителните фирми могат да се похвалят с добри постъпления. Това показаха  консолидираните отчети на 40-те най-търгувани компании на Българската фондова борса, които са включени в представителния индекс BG40. И двете водещи компании – „Трейс груп холд“и „Холдинг Пътища“, увеличават приходите си. При „Трейс“ ръстът е с 11% а при „Холдинг Пътища“ – с 68%. Но ниските цени, с които браншът вече печели търговете за пътно строителство, оказват сериозен ефект върху печалбите им. При „Трейс“ финансовият резултат пада почти двойно, докато „Холдинг Пътища“ излиза на загуба.
И през  2010 г. „Трейс груп холд“ на Николай Михайлов има силен ръст на приходите и печалбата, „Холдинг Пътища“ и „Мостстрой“ на Васил Божков отчитат спадащи продажби. „Трейс груп“ завършва годината с над 50% ръст в продажбите и два и половина пъти по-висока печалба. „Холдинг Пътища“ е намалил силно продажбите си, но излиза на печалба, като една от причините е продажба на дъщерни дружества.
За разлика от тях „Трейд груп холд“ има над 14 млн. лв. печалба за 2010 г. при 5.6 млн. лв. година по-рано. Приходите в почти всички пера се повишават – както тези от продажба на услуги, така и на стоки и от лихви. Силен ръст има в разходите за външни услуги – пътните компании обикновено дават значителни суми за такива, тъй като работят с подизпълнители.