|

Бойко Борисов приватизирал правителствения авиоотряд

Еърбъс-ът на издръжка на бюджета, но върти търговски полети и събира приходи

Правителственият самолет возел не само футболисти, но също така волейболисти, баскетболисти и др. Срещу заплащане.

Авиоотряд 28 върти търговия в разрез с разрешителното си. Сега всеки може да си наеме правителствения самолет, стига да убеди държавната администрация да му заяви полета, а премиерът да го утвърди.“ Това каза бившият генерален директор на правителствения въздушен превозвач Цвятко Луканов.
„Ние сме 24 часа накрак. Отговаряме за търсенето и спасяването на въздухоплавателни средства, ако нещо, не дай си боже, стане, гасим пожари, летим граничен контрол, правим медицински полети. Ние запълваме всички дупки, които съществуват в момента в България.“ Това пък призна пред БНР сегашният шеф на авиоотряда Пенчо Пенчев.
Повод за полемиката и шокиращите разкрития, които лъснаха в нея, бе

поредната проява
на прословутото
герберско безочие

Борисов прати държавния „Еърбъс“ да откара до Варна „Бистришките тигри“ и съперниците им от футболен клуб „Чавдар“ Етрополе за приятелски мач и да ги върне после. Както научихме от медиите, това се случило, понеже Бойко играл карти на вързано в резиденция „Евксиноград“ и изгубил. А бил обещал да изпълни едно желание на съперника си – депутата от ГЕРБ Емил Димитров, известен повече като Фаса или Ротманса. Същият тутакси поискал от „Началника на държавата“ да докара с правителствения самолет футболистите, хем и да порита топка с тях.
Покрай гръмналия скандал стана известно и още нещо – че скъпата машина превозила, този път от Евксиноград до София, премиерския кумец и понастоящем външен министър Николай Младенов, който докато се гмуркал край резиденцията, контузил крак. (Според някои източници стъпил бил на ръждиво желязо.)
Ето как темата за правителствения авиоотряд зае челно място в медиите и те (по причина на августовското информационно засушаване) я задъвкаха настървено. А коментарите във форумите, образно казано, потекоха едва ли не и от чешмите. Разликата в позициите се състоеше в това, че едни сочеха назидателно с пръст само към ГЕРБ, а други напомняха, че същото се е вършило и по Станишево време, и преди това. Всъщност използването на правителствения авиопревозвач

за лични нужди,
семейни капризи и
приятелски воаяжи

беше въведено от Тато или поне по негово време. Което обаче надали може да оправдае който и да е днешен демократ, претендиращ, че споделя европейските ценности и управлява държавата в съответствие с нормите и изискванията Евросъюза.
С други думи, ако Борисов използва за личните си прищевки Ербъса (който е купен и се поддържа с парите на данъкоплатците), то той или трябва да обяви, че стои над закона и управлява като безнаказан самодържец, или да насрочи референдум за връщане на монархията и да провъзгласи същото, или да обясни на поданиците си какво точно върши подведомственият нему авиоотряд.
Според устройствения правилник, регламентиращ дейността му, Авиотряд 28 е „авиационен оператор за изпълнение на полети със специално предназначение и полети за нуждите на министерства и ведомства“. Според Закона за гражданското въздухоплаване пък полети със специално предназначение са тези за превоз и обслужване на: президента, председателя на Народното събрание, министър-председателя, вицепрезидента, чуждестранни и държавни ръководители и лица, включени в състава на делегацията, придружаващите ги екипи, охрана и техните багажи.
По време на „бистришко-етрополските“ дебати обаче стана ясно нещо съвсем друго. Стараейки се да замаже гафа, транспортният министър Ивайло Московски призна пред ТВ7, че

правителственият
самолет всъщност е
едно луксозно такси

Само че от таксиметровите превозвачи се изисква да обявяват цените си, изписвайки ги на предното или на страничното стъкло. А къде пише каква е цената за повикване на Ербъс-а, за превоз, за престой? И има ли той въобще право на търговска дейност, след като се издържа от бюджета? Как се фактурират и къде отиват приходите?
Ето коментара на ексшефа Цвятко Луканов: „Правителственият отряд притежава сертификат за изпълнение на специализирани авиационни услуги и няма право да извършва търговски полети. Устройственият правилник на Авиоотряд 28 допуска при одобрена заявка от което и да е било министерство или ведомство всеки да има право да използва правителствените самолети с едно условие – да се плати 30% надценка върху направените от институцията разходи… Отрядът обаче не е регистриран по Търговския закон, не е дружество и не може да купува, продава и да прави търговия.“
Оказва се какво – че в края на 2010г. новото ръководство на авиоотряда, който вече е на пряко подчинение на министър-председателя, изготвило устройствен правилник, позволяващ да се извършват полети с надценка. Значи отрядът сега хем си се издържа от бюджета и има същия бюджет, хем всички, които го ползват, си плащат за полетите. В правилника е записано, че приходите на отряда се формират от държавната субсидия, от собствени приходи и други приходи от дейността. Казано е за какво се ползват средствата от бюджета, но никъде не пише за какво се ползват и как се разпределят средствата от собствените приходи.
Вярно е, че сме търпелив народ и че много видове грабителска приватизация сме видели за 22 години. Видяхме например как се продава държавна авиокомпания на стойността на един апартамент, а после се плащат и обезщетения на купувача. Ама раздържавяване на приходите на едно предприятие при запазване на бюджетната му издръжка – това си е челен опит лично на българския премиер.

 

Наречен в чест на 28-ата годишнина от преврата

В зората на демокрацията отрядът беше сочен като един от атрибутите на тоталитарната власт, но и днес държавниците не могат без услугите му. Интересно защо, след като САЩ имат Air Force One, България е избрала такова голямо число за обозначаване на това свое специално звено?
Името „Авиотряд 28″ идва от неговото създаване през 1972 година, когато са се навършили 28 години от преврата на 9 септември 1944 година. Името получава популярност и дори след девоенизирането на пилотите на властта през 1999 г. има няколко опита да се смени. Като на всеки авиационен оператор обаче името е регистрирано в доста международни регистри и при смяна ще се наложи да се мине през доста бюрократични и административни пречки.