|

Близка до ГЕРБ фирма затрива авиобаза “Безмер”

„Армар Корпорейшън ДТК“ ООД на жената на земеделския шеф Румен Порожанов оставя пет месеца без консумативи самолетите СУ-25

Михаил КРЪСТЕВ

Самолетите СУ-25 в авиобаза „Безмер“ не летят, защото близка до ГЕРБ фирма не е осигурила технически консумативи.

 

Черноморската граница на България е без въздушна охрана заради престъпна небрежност от страна на правителството на ГЕРБ и министър Аню Ангелов. За това алармира депутатът от АТАКА и член на комисията по външна политика и отбрана Венцислав Лаков. Народният представител от националистите отправи редица въпроси към шефа на военното ведомство във връзка със спирането от експлоатация на щурмовите самолети СУ-25, стопанисвани в авиобаза „Безмер“ близо до Ямбол. Причина за заземяването на самолетите е липсата на пиропатрони за катапултните седалки на 14-те самолета СУ-25, налични в българската армия. Без тези важни технически консумативи самолетите не могат да бъдат използвани, което лишава източната ни граница от единствената въздушна охрана, с която разполагаме.
„Заради спрените полети пилотите губят летателната си подготовка, а авиобазата, в която работят близо 400 човека, на практика не работи. Кой и защо допусна самолетите да останат без нови пиропатрони? Ще се търсят ли неустойки от фирмата доставчик? Кой ще поеме отговорността за прекъсването на летателната подготовка на пилотите? И най-важното – кога Су-25 ще полетят отново?“, запита Лаков военния министър по време на петъчния парламентарен контрол.
Въпреки че

Аню Ангелов отказа да назове преките виновници за липсата на пиропатрони

името на фирмата, която е трябвало да осигури консумативите, не е тайна. Това е „Армар Корпорейшън ДТК“ ООД, собственост на Веска Порожанова, съпруга на шефа на Държавен фонд „Земеделие“ Румен Порожанов. Близката до ГЕРБ компания е спечелила конкурса за доставка на такива средства за авиационна техника руско производство на Су-25. От 2 август досега фирма „Армар Корпорейшън“ все още не е доставила така нужните пиропатрони за катапултните седалки. Така летците от „Безмер“ хем губят летателната си подготовка вече пети месец, хем Су-25 стоят на земята и не летят.
Връзката между семейство Порожанови и висшето ръководство на ГЕРБ се потвърждава и от досегашната кариера на Румен. Преди да заеме шефския пост в ДФ „Земеделие“, Порожанов бе началник на кабинета на Симеон Дянков. Протежето на финансовия министър зае поста в държавния фонд след скандала с дипломата на Калина Илиева и краткото управление на нейния заместник Светослав Симеонов.
Интересен е и начинът, по който Веска Порожанова поема поръчката на военното министерство. По думите на Аню Ангелов, още през август 2010 г. е открита процедура по закона за обществените поръчки, сключена на рамково споразумение за предоставяне на пиросредства за руска авиационна техника. Има само един участник, който е поканен да сключи рамково споразумение с Министерството на отбраната, но той отказва под предлог, че е допуснал грешка в офертата си. Отново със заповед на Ангелов през месец октомври 2011 г. е открита втора процедура за доставка на пиросредства. На нея се явява само един участник, който не отговаря на изискванията и съответно през декември 2011 г. процедурата е прекратена. Фирмата на Порожанова е третата, която се наема с „непосилната“ задача да осигури технически консумативи за самолетите СУ-25 и вече пети месец не успява да изпълни задълженията си.
Според депутата от АТАКА Венцислав Лаков това забавяне е преднамерено и с него се цели изкарването на щурмовите самолети от състава на българската армия. От парламентарната трибуна Лаков изрази съмнение, че по този начин се разчиства пътят за прехвалените от Аню Ангелов трета ръка изтребители F-16, които държавата ще закупи от Португалия. Самолетите F-16 са многоцелеви и могат да заемат мястото на СУ-25, но само покупката им ще коства на данъкоплатците 400 млн. долара, подчерта националистът. Патриотът се възмути и от липсата на санкции спрямо фирмата, която трябва да осигури пиропатрони за катапултните седалки на СУ-25. Според него за пореден път близка до властта фирма се използва за собствено обогатяване, без да й се търси отговорност за неизпълнение на договора. Няма виновни и за това, че цяла авиобаза не работи, че пилотите прекъсват летателната си подготовка и сега трябва да я възстановяват отново – с нови средства, с ново гориво с нови усилия.

 

Аню Ангелов дава $400 млн. за трета ръка изтребители

Военният министър Аню Ангелов не се отказва от покупката на трета ръка португалски изтребители за 400 млн. долара.

 

Временното отлагане на процедурата за закупуване на трета ръка изтребители F-16 от Португалия далеч не е отказало военния министър Аню Ангелов от скандалната сделка. Това стана ясно миналия петък, когато шефът на военното ведомство потвърди, че в най-скоро време ще бъде внесено решение в Министерски съвет за даване на мандат на министъра на отбраната за преговори за доставка на нови изтребители. Ангелов побърза да избяга от отговорност, заявявайки, че в крайна сметка народните представители ще вземат решение за проекта за инвестиционни разходи. Така мнозинството на ГЕРБ ще снеме отговорността за това решение от военния министър, а следващото правителство на България ще трябва да изплаща огромната сума от 400 млн. долара за новите изтребители.
Както в. „Атака“ вече писа, покупката на нови изтребители за българската авиация се подготвя от години. За да се избегне провеждането на конкурс и обсъждането на различни оферти обаче, самолетите ще бъдат закупени на старо от Португалия. Преди това F-16 пък са експлоатирани и в САЩ. Така страната ни ще плати сериозна сума за трета ръка техника, чийто жизнен цикъл е към своя край. Интересна подробност е, че поддръжката на самолетите най-вероятно ще бъде извършвана от турския авиационен концерн TAI, който има лиценз за сглобяване и ремонт на изтребителите F-16.