|

Министър Аню яхва най-скъпата прахосмукачка в света

Далаверата F-16 очаква своето развитие след 1 март

Венцислав Лаков,
Народен представител от ПГ „АТАКА“, член на Комисията по външна политика и отбрана

Португалските изтребители F-16 ще струват по 77 777 778 лв. на българските данъкоплатци.

 

Знаете ли коя е най-скъпата прахосмукачка в света? Продава се с марката „Файтинг Фолкън“ и след 1 март министърът на отбраната Аню Ангелов може да се окаже собственик на 9 такива изделия, всяко на цена от 77 777 778 лв. Парите ще плати българският народ. Министърът ще се хвали, че е възродил авиацията ни с многоцелеви изтребители F-16. Нищо, че са трета ръка.
Наричат F-16 „летяща прахосмукачка“, защото въздухозаборникът към двигателя е под тялото на самолета и турбината му не е защитена. Така при излитане и кацане в нея може да попаднат камъчета от пистата и да повредят непоправимо машината. През 2011 г. демонстрационната ескадрила на САЩ „Буревестниците“ пристигна у нас със своите F-16, на летището в Граф Игнатиево бе доставен и специален военен камион, за да засмуква предварително камъчетата. Наши пилоти си припомниха, че

при предишни прелитания на такива изтребители редици от войници с метли са почиствали пистата

За МиГ-29 такъв проблем не съществува – при излитане и кацане въздухозаборниците им се предпазват със специални капаци, а въздухът постъпва в двигателите от „хриле“ на горната част на крилото.
Стана ясно още, че заради камъчетата F-16 може да оперира единствено от полоси с асфалтово покритие. У нас всички военни летища са с бетонирани писти, асфалтирана е само в Граф Игнатиево. До намерението да се купи F-16 се стига след силен политически натиск от страна на САЩ. Те създават свое лоби у нас, предвождано от бившия външен министър Соломон Паси, който дори летя с рекламна цел на такъв изтребител.

Аню Ангелов ще плати двойно по-висока сума за самолетите в сравнение с цената им през 1999 г.

 

През октомври 2012 г. се появиха първите информации, че България смята да купи американски изтребители F-16 трета ръка от Португалия. Сделката трябвало да стане бързо, за да изпреварим Румъния, която имала апетити към тях. Това била причината военният министър Аню Ангелов да форсира внасянето на проекта за модернизация на ВВС за разглеждане в правителството. След това документът трябва да се гласува от парламента.
На 5 април 2012 г. министърът обяви, че до края на тази година или най-късно в началото на другата ще внесе проекта в правителството. Ангелов съобщава, че ще купуваме употребявани бойни самолети, ще има пряко договаряне, като преговорите ще се водят с държави, а не с компании. Причината според министъра е, че старите самолети са държавна собственост, а новите – на отделни компании, и тогава се прави конкретен конкурс. Така нямало да има и корупция обяснява министърът.
Стойността на вероятната сделка с Португалия е за  $400 млн., но не за 8, какъвто бе първоначалният вариант, а за 9 самолета. Изтребителите са F-16, блок 15, MLU. Те са от 80-те години, но всичко от тях е изтърбушено и са обновени. Всъщност само корубата им била е стара. Самолетите са с десетина години по-стари от българските МиГ-29, които в момента са на въоръжение.
В началото на декември 2012 г. правителството даде зелена светлина на преговорите за покупка на употребяваните изтребители.
По този повод премиерът Борисов заявява на правителственото заседание:
„Изрично тук трябва да се каже, че даваме мандат, за да може министър Ангелов, когато някога, неслучайно не е посочена нито сума, нито срок, изрично го подчертавам, но рано или късно България трябва да подмени своите изтребители или бойни самолети. И не тогава, като предишните да тръгнат и да купуват на калпак откъдето и каквото дадат, а да може тогава правителството, което и да е то, да има и да вземе информирано решение. Дотогава да знае къде, колко, как, защо, разлики и всичко останало. Фактически, с това решение ние не отпускаме пари и не казваме срок кога, а даваме мандат Министерството на отбраната да може да разговаря и да имаме информация по тази тема“, посочва Борисов.
Предпазливостта на премиера се обяснява с предстоящите избори и с нуждата той да оправдае сделката пред избирателите.
Кабинетът обаче дава мандат на министъра на отбраната Аню Ангелов да води преговори и да докладва до 1 март за резултатите.

За девет машини България се очаква да плати 700 млн. лв

Това е двойно повече от сумата – 268 млн. долара, която Португалия е платила през 1999 г. на САЩ, при това за покупка на 25 употребявани F-16, блок 15.
Предлаганите на България самолети са били част от тази сделка. Това означава, че харесаните португалски изтребители са трета употреба.
Дни след като кабинетът даде мандат на военния министър Аню Ангелов за преговорите стана ясно, че работната група за избор на изтребител е предпочела офертата на Португалия, която предлага да продаде на българските ВВС девет F-16, блок 15, MLU.
Ръководителят на работната група ген. Румен Радев, зам. -командващ ВВС заяви, че офертите, които покриват българските изисквания, са нови „Грипен“ от Швеция, употребявани „Юрофайтър“ от Италия и F-16 от Португалия.
Офертата на Лисабон била по-ниска от другите предложения и включва всичко необходимо за използваните машини, докато в „ценовите предложения на „Грипен“ и „Юрофайтър“ били включени основно самолети без въоръжение, с минимално наземно оборудване“.
По този повод бе организирана кръгла маса от фондация „Български ВВС“ и Командването на Военновъздушните сили. В момента към България има 15 предложения за нови и употребявани изтребители. Вниманието е насочено към три варианта: нов “Грипен” от Швеция и употребявани “Еврофайтър” от Италия и F-16 A/B Блок 15 МLU, които Португалия е купила от САЩ.
Според ген. Радев, за да имаме ефективни ВВС, трябва да водим подготовка във въздуха двама на двама. Това означава, че гарантирано трябва да имаме винаги по 4 самолета на стоянка. Когато се направят всички разчети и за бойно дежурство, и за регламентни прегледи, и за откази, тази цифра 8 е изключително критична. Затова ще се купуват 9 изтребителя. Няма да допуснем нашите летци да летят на летящ скрап, твърди той.
Предвижда се цената от 700 милиона лева да се плаща до 2020 г.
Самолетите са по-скъпи, защото през 2006-2010 г. започва тяхната тотална модернизация. Самолетът е абсолютно изтърбушен. Подменени са цялата хидравлика, енергосистеми, кабели, възли, крилата са върнати за ремонт в САЩ, подменени са спирачни системи. В този период е сложена изцяло нова авионика. Цената на самолета, който се предлага на България с ремонтирани двигатели, е по-ниска, отколкото при закупуването тогава от Португалия, заявява генералът.
Схемата, по която се заобикаля изискването за конкурс, била в пълно съответствие с изискванията на европейските директиви и Закона за обществените поръчки. Законът за обществените поръчки регламентира както избор и доставка от фирми, така и придобиване от държави, което пък се урежда със закона за междудържавните договори. Така бяха доставени трите стари белгийски фрегати за нашите ВМС.
По време на кръглата маса за нов боен самолет става ясно, че ремонтите на F-16 ще се извършват в чужбина – най вероятно в турския авиационен концерн  TAI – Turkish Aerospace Industries, който произвежда, ремонтира и модернизира самолета. При визитата си в Турция през март 2012 премиерът Борисов посещава и този концерн.
Въоръжението от ракети и бомби, навигационното и разузнавателното оборудване ще се купуват от САЩ.
Според публикацията на уеб-сайта www.defencegreece.com пилоти от българските ВВС

ще осъществяват обучението си на изтребители F-16 в Гърция, а инструкторите ще бъдат гръцки

на щатна служба в гръцките ВВС. Твърди се, че че гръцката фирма Hellenic Aerospace Industry (HAI) може да осигури обучение на наши инженери и техници по въпросите свързани с организацията на логистиката и поддръжката на изтребителите. Това било обсъждано при посещението у нас на заместник-министъра на националната отбрана на Гърция Димитриос Елефсиниотис на 10 юли 2012 г.
Къде е далаверата? Правителството прави безпрецедентен избор на изтребител – без конкурс, без офсет и без прозрачност. Очевидно под геополитически натиск ще бъде предпочетен точно F-16. Самолетът на Локхийд Мартин  е морално остарял, въпреки модернизациите си и вече не се произвежда в САЩ.
Не е вярно,  че при междудържавни договори няма възможност за корупционни схеми – най често те стават посредством подставени консултантски фирми, подготвящи договорите.
Голямата далавера обаче е в последващото обслужване – сключват се неизгодни и скъпи контракти за ремонти и обслужване. Пример за такива практики е обслужването на самолетите “Спартан” и вертолетите “Кугар” и “Бел-206”.
Другата възможност за злоупотреби е в доставката на въоръжение – трите белгийски фрегати все още нямат ракети, защото в МО нямат пари, а и все още не могат да определят кой да лапне комисионната…
Съмнително е, че F-16 ще може да се ползва още 20-30 години – заради липсата на резервни части и елементарна „умора на метала“. Изтребителят е с един двигател, което увеличава двойно риска от катастрофа при отказ, в сравнение с двудвигателния МиГ-29.
Двойно и тройно по-евтино би излязло да се извърши модернизация по натовски стандарти на МиГ-29, но кабинетът няма политическа воля за това.
Правителството в лицето на министър Аню Ангелов категорично изключва при сделката да има офсетни програми, които се предлагат от „Грипен“ и „Еврофайтер“. Фактът, че досега такива програми не работят у нас, е изцяло българска бюрократична грешка: няма координация между МО и МИЕТ, които трябва да следят за изпълнението им.

 

Как МО и “Еурокоптер” загробиха ВМЗ Сопот

Поръчката на специфични титанови части за самолети „Еърбъс“ можеше да спаси ВМЗ Сопот от фалит.

 

„Еурокоптер“ беше избрана от Министерството на отбраната по време на правителството на НДСВ да достави 12 транспортни хеликоптера „Кугар“ и шест „Пантер“. При ГЕРБ бройката на машините бе намалена. Договорът за офсет (компенсаторно споразумение, с което доставчикът се ангажира да вложи в страната купувач сума, равна на определен процент от стойността на основния договор) беше за общо 359 млн. евро. От тях 254 млн. евро бяха за директен офсет (поддръжка на хеликоптерите, обучение на пилоти, строителство на инфраструктура, доставка на екипировка и други), а 105 млн. евро са били предвидени за инвестиции в икономиката. За определянето на обектите, в които да са цивилните вложения, и одобряването на резултатите беше отговорно Министерството на икономиката и енергетиката.
Малко по-късно Министерството на икономиката предлага офсетната инвестиция да е във ВМЗ – Сопот, където европейската компания да започне производство на части за самолети „Еърбъс“. Става дума за 20 вида специфични титанови части. Представителите на „Еурокоптер“ обаче отговориха, че този род производство е прекалено специфичен, и в крайна сметка отказаха немотивирано“, си спомня участник в преговорите, пожелал анонимност. „Истината е, че „Еурокоптер“ се опитваха всячески да се измъкнат от офсетното си споразумение в цивилната му част“, разказа друг участник в разговорите с фирмата.
Инвестицията във ВМЗ, през 2006 г., за която става въпрос, е била за размер 2.2 млн. евро. На такава стойност са машините и оборудването, което „Еурокоптер“ трябвало да внесе в Сопот, за да започне производството на частите за „Еърбъс“. Заради отстъпчивостта на МО и Министерството на енергетиката  до споразумение обаче не се стига.

 

АТАКА пита:

1.    Защо е пренебрегната напълно процедурата за конкурс и търг?
2.    Какви са офертите на „Грипен“  и „Еврофайтер“ и с какво те са по-лоши от F-16?
3.    Защо ще се купуват самолети „трета ръка“, вместо да се модернизират по-новите МиГ-29?
4.    Откъде ще дойдат парите за F-16, след като не са планирани в бюджета за 2013 г.?
5.    Кой и къде ще извършва ремонтите и техническото обслужване на самолетите?
6.    Кои фирми и на какви цени ще доставят резервни части и въоръжение, при положение че изтребителят вече не се произвежда?
7.    Защо напълно се пренебрегват възможностите за офсетни програми?