|

Александър Йовчев, кандидат-кмет за Варна: Спирам източването на пари от бюджета като открия общински предприятия

Искам пълна ревизия на корупционните схеми на Кирил Йорданов

Полина НАЙДЕНОВА

Александър Йовчев е кандидат-кмет за Варна от политическа партия АТАКА. Роден на 26 март 1981 г. във Варна. Дипломиран  мениджър по международен бизнес. Успешно ръководи частен бизнес в сферата на транспорта и търговията. Член е на АТАКА от 2011 г., а през 2012 г. оглавява общинската структура. Семеен, с две деца.

- Г-н Йовчев, вие сте кандидатът на единствената националистическа партия, която ще участва на изборите за кмет на Варна на 30 юни. Как върви предизборната кампания до момента?
-Кампанията все още е в подготовката. Вече са представени кандидатите за градоначалник на Варна. Една част от тях не са много известни на гражданите. Но като цяло нещата са все още в затишие, тъй като има 3 седмици дотогава.
- Кои са приоритети, на които ще заложите в управлението на морската ни столица, ако ви изберат за градоначалник?
- Първо, залагам на незабавна ревизия във всички разпоредителни сделки и на обществените поръчки, които са минали през мандатите на предходния кмет Кирил Йорданов. Всички, една по една, трябва да се проверят, защото именно опорочената практика в тях е довела до състоянието на града ни в момента. Тези корупционни практики с обществените поръчки веднага трябва да се прекратят.
Като кмет на Варна бих създал общински предприятия, които да изземат функциите на частните фирми, които в момента източват пари от бюджета на Варна, най-вече за инфраструктура. Има една практика – едни и същи фирми да поддържат инфраструктурата в целия град. Няма как частна фирма да вземе поръчки за милиони, за да поддържа пътищата във Варна, а в същото време да няма никакви резултати насреща.
- Коя е тази фирма, която е получавала такива огромни суми?
- Това са обръчи от фирми, които са около бившия кмет на Варна Кирил Йорданов. Дори няма смисъл да им назовавам имената, повечето се знаят от варненци. Важното е, че практиките, които досега упражняваха, най-накрая ще се прекратят.
- Казвате, че тези фирми са получавали огромни суми за подобряване инфраструктурата на вашия град. Защо тогава варненци са категорични, че най-наболелият проблем на града е именно лошата инфраструктура?
- Абсолютно вярно е, че пътищата са проблем номер 1 за нас. Заради това, основният ми приоритет е създаване на такова общинско предприятие. От варненския бюджет на година се отделят между 50-70 милиона за поддържане на инфраструктурата. Само едно такова предприятие, което се занимава с поддръжка, ремонт и изграждане на инфраструктура би спряло теча на тези средства в чужди джобове. Средствата за техника, необходима за изграждането на едно такова предприятие, е около 3 милиона и половина лева. С остатъка от сумата за една година не само, че може да се възстанови инфраструктурата на целия град, но и да се отделят пари за други дейности. Просто в момента има изключително голямо източване на общинския бюджет чрез тези частни фирми, които са спечелили обществените поръчки. Това е основният проблем. Не може да се каже, че няма пари за пътища. Пари има.
- Как си обяснявате тогава фактът, че варненци оставиха на кметското място в продължение на цели три мандата лицето Кирил Йорданов, при положение, че не е било тайна за никого, че изтичат пари от общинския бюджет в близки до него фирми? Защо чак сега се надигнаха и го свалиха?
- Много интересен въпрос. Фактът, че печели толкова пъти общински избори, може да говори само за манипулация. Лично аз не съм срещал хора по улиците, които да казват, че са гласували за него, нямам такива близки или познати, а същевременно три мандата подред печели все той.
- Може ли да се направи тогава заключението, че Кирил Йорданов е бил кмет на определени бизнес кръгове, а не на гражданите на град Варна?
- Естествено. Това е нещо, което всеки знае.
- Освен инфраструктурата, какви са другите по-наболели проблеми на града?
- Имаме неработеща администрация. Нужно е цялостно преструктуриране и създаването на електронна администрация. Трябва по възможно най-лесен начин да се изпълняват услугите на гражданите и да се работи най-вече в услуга на обществото, а не в услуга само на определени бизнесмени и техни фирми. Трябва да имаме предвид, че все пак предстоящите в края на месеца избори са частични и до края на мандата има само две години, а не четири. Неща които споменах досега, са реално осъществими и периодът от две години е напълно достатъчен, за да се решат. Тези две години са напълно достатъчни и за изграждането на електронната администрация.
- Две години на вас са ви достатъчни да свършите неща, които останалите не можаха да изпълнят за цял мандат от четири години, така ли?
- Да. Но не си поставям цели, които да не могат да се осъществят. Поставям си такива, които реално могат да се свършат за тези две години. За да може след две години да застана пред варненци и да кажа с чиста съвест: „Аз обещах и го направих!“
- Жителите на морската столица се оплакват от затруднено паркиране в централната част на града. За това имате ли някакво решение?
- Има решение и за това. След създаване на общинско предприятие, което да прекрати корупционните схеми и източването на пари, ще се заделят средства за изграждането на такива паркинги. Те ще се намират под спортните площадки на училищата в централната част на града. Там има много учебни заведения. Заради лятната ваканция те са затворени в продължение на три месеца и през това време могат да се направят тези подземни паркинги. За две години може да бъдат изградени от три до четири такива, които да побират от 10 до 15 хиляди автомобила. Така ще се разтовари изключително много централната част и дори няма да има необходимост от въвеждане на синя зона. Варна все още няма платена зона и има варианти да не се въведе, както обмислят.
- А какво стана с един от централните булеварди на Варна „Трети март“, който трябваше да се ремонтира?    
- Не е направен ремонт на булеварда и едва ли ще започне, ако системата на работа на администрацията работи по старо му. Трябва да има коренна промяна, за да може да се отделят пари и за него. Като цяло той има необходимост и не само той, но и голяма част от центъра.
- Какво се случва с общинското предприятие „Жилфонд“ във Варна?
- Към момента не функционира. Има предложение то да работи отново и аз категорично заставам зад това, че трябва да започне. Защото има източване и на средства от общинските имоти. Освен това ще отвори възможност за изграждане на детски градини. Мога да дам един пример- една детска градина във Варна се изгражда за 5-6 милиона лева, а реалната й стойност е 800 хил. лева. Направете си сметка, когато едно общинско предприятие изгражда тези градини, колко средства ще се спестяват и няма как тези пари да излязат от общината.
- Затварянето на „Жилфонд“ да не е било с цел именно опредени частни фирми да печелят на гърба на варненци?
- Да, това дава възможност за създаване и на нови бизнес кръгове в строителния бизнес, приближени до определени хора, които печелят от изтичането на пари от бюджета ни.
- Да ви попитам и за ВиК услугите, от които варненци са „проплакали“?
- ВиК дружеството има много проблеми. То не е изцяло общинско и трябва да се поработи върху проблемите му. ВиК услугите във Варна от една страна са много скъпи, а от друга с лошо качество. При изграждането на инфраструктура има как поетапно да бъдат подменени канализационните отделения. Но всички тези неща няма как да се оправят със стария модел на управление. Както казах по-рано, трябва да говорим за неща, които са реални и изпълними. Няма как всичко да бъде подменено за тези две години, но по-малко могат да се извършат промени.
За всичко, което изредих до момента трябва най-вече силен контрол над общинската администрация. Затова предлагам местен омбудсман, който да работи в услуга на обществото във Варна, а създаването на общински предприятия нека не забравяме, че ще отвори много работни места. Така би могла да намалее безработицата в града.
- Напоследък се заговори отново за добив на шистов газ у нас. Вашият регион е едно от места, от където може да се добива?
- Новопостъпилият министър на околната среда Искра Михайлова иска да възстанови проучване на добива за шистов газ. Моята позиция като кандидат-кмет е, че твърдо заставам зад мораториума му. Категорично съм против проучванията за шистов газ на територията на община Варна, по която и да е система на проучваният. Скоро бях в Румъния. Там проблемът също е доста набъбнал. Трябва да се обединим заедно против него.