|

Истината за “хвърковатия” Бойко най-после ще излезе наяве

Бившият премиер ще отговаря за чартъра с „Бистришките тигри“

Венцислав Лаков,
Депутат от ПГ АТАКА,
Председател на Временната анкетна комисия за разследването на полетите на Бойко Борисов с „Авиоотряд 28″ самолети и хеликоптери на ВВС

 

 

 

Депутатът Бойко Борисов ще трябва да отговаря пред анкетната комисия, за това как е ползвал държавните самолети и вертолети и дали е ощетил бюджета със скъпите си и безсмислени полети

Искате ли да полетите с правителствения „Авиоотряд 28″? Възможно е, но ако си приготвите поне 80 000 лева за удоволствието. Толкова струва средно един полет на авиоотряда. Сметката е проста – по данни на бившия вицепремиер и финансов министър Симеон Дянков, разходите на звеното за 2011 г. са били 8 408 000 лева. За тези пари са извършени 106 полета. Изчислено по друг начин – всеки полет на властта е „изяждал“ по 533 минимални пенсии. Отговорен за тези харчове е бившият премиер Бойко Борисов, на чието пряко подчинение бе правителственият авиоотряд.
В сряда парламентът създаде „Временна анкетна комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства при ползването на правителствения „Авиоотряд 28″ и въздухоплавателни средства на МО в случаите на ползване не за цели на въоръжените сили за периода август 2009 – март 2013 г. , включително да се провери кога, по какви дестинации (в страната и чужбина), с каква цел, в какъв състав, с какъв разход на финансови средства са били ползвани въздухоплавателните средства на авиоотряда и МО“.  За председател на комисията с това дълго название единодушно бях избран аз.
По чисто съвпадение, час преди да се създаде комисията, бях внесъл в деловодството на Народното събрание два въпроса по същата тема. Единият към премиера Пламен Орешарски за ползването от Бойко Борисов и членовете на кабинета му на „Авиоотряд 28, вторият – към министъра на отбраната Ангел Найденов за ползването на самолетите „Спартан“, хеликоптерите „Кугър“ и „Ми-8″ пак от бившия министър-председател и обкръжението му. Очаквам отговорите на Орешарски и Найденов по време на първия парламентарен контрол.
Депутатът Бойко Борисов също ще трябва да отговаря, но пред анкетната комисия, за това как е ползвал държавните самолети и вертолети и дали е ощетил бюджета със скъпи и безсмислени полети, чиято цел е била да превозят, за да отреже поредната трикольорна лента при откриването на някой обект.
В предишния мандат аз лично станах свидетел на едно такова пътуване. На 14 септември миналата година, правителственият хеликоптер Ми-8 се приземи на селския стадион в Бели Извор. Врачанското селце е на стотина километра от София. По въздух разстоянието е още по-късо. Борисов слезе от хеликоптера и яхна един от двата джипа „Тойота“ на НСО, докарани специално за случая.  След 800-метрово показно шофиране, експремиерът преряза лента за изгаряне на отпадъци в циментовия завод „Холсим“ и пое обратно. Излишно е да уточнявам, че край хеликоптера бдеше противопожарен автомобил, имаше и дежурна линейка. Тогава си спомних, че преди десетина години един летателен час с военен Ми-8 струваше не по-малко от 2500 долара. Без разходите за екипажа, летищното обслужване и такси. Сега разходите със сигурност са повече, защото керосинът поскъпна.
Разказвам този случай, защото той е показателен как с лека ръка Борисов и сподвижниците му прахосваха държавни средства.
Има и друга причина Народното събрание да прояви интерес към харчовете за полети на бившите управници. Подчиненият на Бойко авиоотряд се изживяваше като държава в държавата и категорично отказваше да даде информация на медиите за разходите си. Последователно един национален вестник и една национална телевизия спечелиха дела срещу звеното по Закона за достъп до обществена информация. От това не последва нищо. Разбра се само, че авиоотрядът не може да планира разходите си, защото не е ясно колко полета годишно трябва да извърши с държавни делегации. Стана ясно обаче, че поради засиленото ползване на „въздушната таксиметрова служба“ на хвърковатия Бойко, само от януари до октомври миналата година от бюджета за допълнителни полети са били отпуснати 780 000 лева.
С част от тези пари е финансирано скандалното пътуване на „Бистришките тигри“, където е картотекиран Борисов до Варна за мача с „Чавдар“ Етрополе, който пък е собственост на цигарения бос и бивш гербер Емил Димитров. Злите езици говорят, че полетът бил планиран след драматичната загуба на Борисов от Емил Димитров в оспорвана игра на бридж-белот.Анкетната комисия няма да установява как точно е паднал Борисов и дали „каруцарска терца“ не е помогнала на съперника му.
Ще проверим обаче за какви цели са били вдигани във въздуха самолетите „Спартан“ и хеликоптерите „Кугър“. В медиите вече се появиха информации, че с военнотранспортните самолети е била изнасяна валута и други ценности. Хеликоптерите на ВВС пък са били ползвани за бързи разходки на управляващите до морето, а не само за наблюдение от въздуха на строящите се магистрали, както преди време обяви Борисов. Схемата при тези полети е друга – те се водят тренировъчни за екипажите с пагон.
Само че, вместо да тренират полети на малка и голяма височина, в сложни метеоусловия или пък противозенитни маньоври, пилотите от ВВС са изпълнявали рутинни транспортни задачи, свързани с превоза на експремиерското тяло и обкръжението му.
Ще проучим как МВР под ръководството на Цветан Цветанов дава на лизинг вертолет Аугуста AW-109 на авиоотряда и защо се налага това. А също и кой взе решението старият Ту-154 М да се продаде на безценица на Веселин Марешки.
Друга задача на анкетната комисия ще е да установи дали в Министерския съвет има неправомерно унищожаване на заявките за полетите, както се твърди в печата. Ако това се докаже и ако се появят други факти за закононарушения, данните ще бъдат пратени в прокуратурата.
Защото цялата истина за „хвърковатия“ Бойко трябва да излезе наяве.