|

Турците отвориха границата. Бобева, с какво угоди на Анкара?

Екип АТАКА

Опашката от товарни камиони надхвърли 15 км край Капитан Андреево

 

Блокадата на турската граница падна в нощта срещу четвъртък след близо 5-часови преговори на високо ниво. Точно в полунощ първият камион на опашката тръгна към Турция. Колоната от товарни автомобили преди граничния пункт „Капитан Андреево“ надхвърляше 15 км, а на „Лесово“ – 7 км. Километрични опашки от товарни автомобили чакаха 3 денонощия. Не се допускаха само товарни автомобили, проблеми за движението на леки автомобили и автобуси нямаше. Пунктовете бяха блокирани от малки и средни превозвачи, които протестираха срещу анулирането на еднократните разрешителни за Турция. Вдигането на блокадата дойде след частично решаване на проблема с разрешителните. За 17 февруари бе договорена срещата на ниво транспортни министри на двете страни, насрочена по-рано чак за 21 т. м. На нея трябва да се вземе решение за либерализиране на режима и дълготрайно отстраняване на проблемите по българо-турската граница.
Заместник-министърът на транспорта Антон Гинев и представители на превозвачите водиха преговори, в които участваха вицепремиерът Даниела Бобева и представители на турското правителство. Малко преди полунощ стана ясно, че България отпуска половината от исканите от Турция еднократни разрешителни. Това трябва да накара южната ни съседка да признае документите на българските превозвачи. Такава беше причината за недоволството, довела до блокиране на границата.

Ще направим всичко възможно включително компромиси, за да може да бъде отворена незабавно границата

заяви преди кандърмите вицепремиерът по икономическото развитие Даниела Бобева. „Още тази нощ ще предоставим половината от предварителната квота разрешителни на турската страна, като очакваме от тях незабавно да отворят границата.“ Бобева обяви, че са били предоставени 15 000 разрешителни, а са използвани само 4700. Оставащите 10 000 стигат поне за един месец да бъде отворен трафикът. Всяка минута забавяне на отварянето на границата, след като през нощта се предоставят разрешителните, няма да бъде заради българското правителство, отсече Бобева и призова към спокойствие българските и турските превозвачи.
По време на изтощителните „преговори“ станало известно, че 10-те хиляди разрешителни били незнайно защо в турското посолство в София. Според осведомени се наложило посред нощ да бъдат доставени с кола на масата на кандърмите край границата.
Народните представители от АТАКА Кирил Колев, Кристиян Димитров и Димитър Димов бяха на граничния пункт „Капитан Андреево“ в сряда с екип на АЛФА ТВ. Оказа се, че диалогът с превозвачите, които дни наред живеят в кабините на камионите си, е труден. Националистите намериха общ език само с репортерите, които са на, Капитан Андреево, от началото на седмицата, за да отразяват километричните опашки от тирове.
Разбра се, че превозвачите са се разделили на групички и не им се разрешава да кажат какво мислят. Пратениците на АЛФА ТВ установиха, че

има тартори, които следят за медийните изяви на шофьорите

доколкото обикновен превозвач може да се дореди до репортерски микрофон. Човек на „ПИМ транспорт“ се вживяваше в ролята на диспечер, ако някой реши да отвори уста пред медиите.
„Ще чакаме“, говореха примирено българските шофьори, какво ни остава след като и двете страни не отстъпват. „Да не мислите, че ни се стои до 21 февруари, искаме бързо да се разрешат спорните въпроси.“
Кирил Колев предложи перманентната криза с разрешителните по българо-турската граница да бъде обсъден на кръгла маса. До нея обаче ще се доредят големите транспортни акули, за да защитят личните си или интересите на политическите си покровители.

 

Димитър Димов: Има хора, които “контролират” кризата

От хората тук научих, че сме първите, които идват на място, за да видят какво се случва край границата. Преди всичко трябва да е ясно, че не сме в изпълнителната власт и не взимаме решенията, а сме народни представители от партия АТАКА. Целта ни е да чуем предложенията ви и да преценим по какъв начин можем да помогнем за решаването на този проблем. Като народни представители можем да настояваме пред министър-председателя да изпълнява исканията на хората, които дни наред са тук. Сега научаваме за големи български превозвачески фирми, които вероятно се ползват с някаква политическа подкрепа. Ясно се вижда, че тук има няколко души, които дават нарежданията и контролират процеса по границата. Човекът, който изтегли хората преди малко, не е просто превозвач, очевидно е, а вероятно представител на фирма с политически чадър.

 

Превозвачи: Само депутати от АТАКА дойдоха в Капитан Андреево

Вие сте първите политици, дошли при нас. От 15 дни сме тук и няма никакво развитие. Идват тук някакви господа и всеки нещо говори. Койчо Русев, Петко Ангелов, Петърнейчев казаха уж до два- три дни щели да разрешат въпроса. Как ще ги решат, като това зависи от турската страна? Аз съм един обикновен превозвач и ме интересува единствено да отворят границата, за да заминавам надолу. Ама как ще стане това? Не идва нито министър, нито браншовите организации.

 

 

 

Безработица грози хиляди българи заради кризата по границата

„Диспечерът“ от ПИМ транспорт обърна гръб на камерите и не допусна превозвачи до репортерския микрофон на АЛФА ТВ

 

Призоваваме българското правителство да предприеме спешни мерки, защото в противен случай ще станем свидетели на жестока икономическа катастрофа, която ще бъде пагубна за цялата държава, написа в обръщение до медиите един от най-големите производители в България. „От 10 дни нашите камиони стоят блокирани от двете страни на българо-турската граница. Компанията е поставена в безпрецедентна ситуация да блокира цялото си производство“, алармира ръководството на „Куш Груп“ ЕООД. Има реална опасност фабриките на дружеството и петте дъщерни фирми да спрат работа. Това ще доведе до съкращаване на 3000 души от работните им места в регионите на Бургас и Благоевград. „В нашето положение са поставени още десетки фирми в страната“, гласеше обръщението до медиите.