|

Светлозар Лазаров, национален координатор на АТАКА: България трябва да сме мост между Русия и ЕС

Хасково е шоу на БСП, не зная защо им се подведоха

Всички се занимават с Делян Добрев, но не чух опозицията да каже нещо за кмета, каза националният координатор на АТАКА

Мая Костадинова

- Парламентът прие доклад за националната сигурност и очерта основните заплахи. Съгласен ли сте с написаното, в което е посочено , че Русия е заплаха за ЕС? АТАКА гласува против този доклад.

- Това си е преписан абзац от форум или съвещание на НАТО. Нашите експерти присъстват на такива събирания, там си говорят тези неща, че има противопоставяне между Русия и НАТО, това не е тайна, това е факт, вследствие на това противопоставяне се пишат и съответните анализи, абзаци и т.н. Трябва да отбележим нещо друго, че това не е стратегически и печеливш ход. Ние трябва да работим за диалог с Русия, не трябва да допускаме такива неща, но не трябва да забравяме и че имаме частично ограничен суверенитет след влизането в НАТО и Европейския съюз. Ясно е, че БСП с техния президент ни вкараха в НАТО, ясно е, че правителството на БСП, ДПС и НДСВ ни вкара в Европейския съюз, въпросът е какво правим оттук нататък.

По отношение на НАТО и ЕС в общ аспект България трябва да извоюва своята позиция да бъде мост между НАТО и Русия от една страна, от друга страна мост между Европейския съюз и Русия. НАТО има два подхода при работа с Русия – единият е укрепване на отбранителните способности, това си върви по доктрина на НАТО, другият подход е диалог с Русия, т.е. аз виждам нашето място оттук нататък като един сериозен ангажимент в дългосрочен и средносрочен аспект за намиране на диалог с Русия, за решаване на общите проблеми като тероризъм и миграционния натиск. Защото, някак си, в момента да говорим, че Русия е заплаха, при положение, че в Холандия се извършват манифестации с крясъци „Аллах акбар“ с бурки, е несериозно. Ние трябва да отсяваме истинските заплахи и съобразно реалните заплахи да разработваме и съответните стратегии.

- Как виждате нашата посредническа роля, ако приемем, че ние слушаме това, което ни се каже? Повече от ясно е, че се съобразяваме изцяло.

- Затова съм влязъл в политиката, да не слушам какво ми се казва, а да слушам гласа на хората и да отстояваме реално интересите на българския народ.

Между другото, направете си едно изследване – българският народ счита ли, че Русия е заплаха за нашата национална сигурност и ще чуете гласа на хората. Аз ходя между хората и знам какво говорят и как мислят.

Нека да завършим по тази тема с нещо друго негативно в доклада, което ми направи впечатление. Отчитам като сериозен пропуск процесите в Турция. Не бива да се подценява, че е посочена Турция като надеждния партньор за справяне с миграционния натиск. Аз виждам сериозни пропуски по отношение на смесването между политика и религия в Турция. Не бива да пропускаме още един факт, когато говорим за НАТО – миналата година, в Турция, в натовска база, бяха извършени процесуално-следствени действия – обиски, претърсвания, изземвания. Виждате една Турция как отстоява своите интереси, когато не съвпадат с интересите на НАТО. Ние защо не отстояваме нашите интереси, когато става дума за НАТО или за ЕС?

Трето, което също според мен трябва да се види е, че са констатирани  много правилно рисковете и заплахите като тероризъм и миграционен натиск, но вътре не виждам предложения. Значи, докладите, когато се пишат, трябва да бъдат с информационна стойност и на тяхна база да се вземат и съответните решения.

Няма да говоря за конкретни заплахи, защото нямам конкретна информация, но има рискове, които не бива да ги пропускаме, в това число и финансирането на имамите, които обучават в България съответните в ислям, така, че това трябва също да се има предвид.

- Преди няколко дни Соломон Паси вкара в общественото пространство възможността да бъде разположена натовска база на Черно море. Как гледате на тази идея? Тя беше коментирана и от външния ни министър Екатерина Захариева, която каза, че няма нищо лошо. Доколко сте запознат с тази идея и тя всъщност откъде идва, някой решава да я вкара в публичното пространство, някой проучва какви са настроенията? Каква е позицията на АТАКА?

- В какво качество да го коментирам г-н Паси по-точно, че не ми е ясно?

- Е, председател на Атлантическия клуб, бивш министър на външните работи.

- Всички сме бивши, били сме някакви, нека да говорим реални неща. Мога да коментирам премиера г-н Борисов, който казва, че иска в Черно море лодки, платноходки, яхти, търговски флот и т.н.

- Да разбирам ли, че ако има подобно предложение, АТАКА няма да го подкрепи?

- Няма да коментирам бивши. Може ли всеки, който е заемал пост в тази държава, аз да го коментирам?!

- Външният министър обаче прие тази идея.

- Поддържам позицията на премиера – търговия, търговско сътрудничество, взаимноизгодно за България, преди всичко, яхти, платноходки, кораби, щастливи хора по пристанищата и плажовете. Защо ме вкарвате в тия филми? Нашият мач е икономика, бизнес, търговия и диалог. АТАКА показа, че е последователна партия.

- С кое от действията си?

- С гласуването ПРОТИВ това, че Русия е заплаха за нашата национална сигурност.

В доклада за националната сигурност много ясно са посочени рисковете и заплахите – тероризъм и миграция. Аз затова ви казах, че там няма конкретни предложения. По отношение на миграционния риск, по отношение на тероризма, трябва да има конкретни предложения, които да се утвърдят, които да се финансират и да бъдат приведени в действие. Какво имам предвид? След като тероризмът и миграцията са основните рискови заплахи, ние грубо казано, трябва да си затворим държавата и да се подготвим, да сме готови за предотвратяване, пресичане на един терористичен акт, а не дай си Боже, ако се случи, както имаме такъв в историята, да имаме адекватни мерки и действия.

По темата за Българската армия – променен беше законът и по отношение на тероризма и по отношение подпомагането в действията на МВР от страна на Българската армия за справяне с миграционния натиск.

- На кое трябва да се наблегне?

- На военно-морските сили – модернизиране, закупуване на съответните многофункционални патрулни кораби с оглед укрепване на морската граница. Не е от вчера това, че има риск от Черно море да се активира миграционният натиск, след като затвориха останалите маршрути.

Трябва да инвестираме там, където са рисковете и заплахите, а да не си говорим това какво ни се иска или какво искат отделни личности в държавата. Това трябва да става на база доклади, на база искове и заплахи. Така трябва да се харчат парите на хората.

Второ, кой работи на българо-турската граница – сухопътни войски, бригадата Специални сили подпомага Министерството на вътрешните работи. Трябва да се модернизират, да се оборудват, да се въоръжат сухопътни войски, да се окомплектова бригадата Специални сили, да се изчисти бойния ред, да се повишат бойните способности.

- Със 100 милиона се увеличава бюджетът на армията за повишаване на заплатите.

- Това е добра стъпка, очаквам същото и по отношение на МВР. Имаме липса на боеприпаси, остаряло оборудване, трябва да си окомплектоваме сухопътни войски и бригадата Специални сили, за да са адекватни по отношение на миграционния натиск и тероризма. Когато се тръгне в тази посока ще имаме една надеждна, устойчива система за противодействие на основните рискове и заплахи. Трябва да се осигури финансиране за провеждане на съвместни учения.

- Между МВР и отбраната?

- Разбира се, специалните части на МВР, специалните сили на отбраната, трябва да постигнат оперативна съвместимост, логистика, локация, предаване на съответните направления, защото едните са по-добре обезпечени в пресечена местност, другите в градски условия. Трябва да се направят съответните планове и разчети как да се действа в условия на криза.

- Каква е позицията на АТАКА относно скандалите с роднинските назначения във властта?

- Какво точно да коментирам? Дайте да говорим с факти. Кой точно казус да коментирам?

- За казуса „Хасково“, Делян Добрев и назначенията, одобрявате ли ги?

- Имаме едно политическо шоу от страна на опозицията. Не знам, но не е моя тема защо се тръгна в тази посока. Има проблем в Хасково, нали така. Първо трябва да видим юридическата страна – има ли престъпления. Аз не знам, на този етап не виждам, а и други са компетентните органи. Вторият момент – има ли нарушения, трябва да се изчистят тези два аспекта. Третият момент – морал. Когато говорим за морала, тук става дума за политическо доверие, което се дава на избори. Но знаете ли къде е проблемът – значи всички се занимават с Делян Добрев и назначенията в Хасково. Аз не чух опозицията да каже нищо конкретно за кмета. Значи един кмет си го прехвърлят като горещ картоф. Кметът е подписвал, назначавал, провеждал конкурсите, той е отговорното лице.

 

*Интервюто на Светлозар Лазаров е със съкращения от предаването „Денят на живо“, излъчено по Канал 3 на 6 октомври 2017 г.