|

Министър Емил Караниколов: Ще инвестираме сериозно в индустриалните зони

5100 работни места са разкрити до момента, но очакваме тази година още

Цоня Събчева

 

- Министър Караниколов, „Национална компания индустриални зони“ (НКИЗ) е създадена преди 9 години с основна задача да привлича инвестиции в българската икономика. Смятате ли, че тази цел е в процес на постигане и как виждате бъдещето на компанията?

- Има много положителни неща. Основните са, че има вече инвестиции в индустриалните зони. Има над 400 млн. лева, и около 2 100 работни места – предимно в логистиката, производство и високотехнологичния сектор, но в последните години специално се забелязва особено сериозен интерес от производството във високотехнологичния сектор. Разбира се, има и грешки, които са допускани. Основната грешка е, че досега сме канили инвеститори, които да идват в България, и сме им предлагали терени, които нямат изградена инфраструктура. В момента борбата за инвеститорите е изключително голяма и във всички държави около нас им предлагат изградена инфраструктура, така че те направо да започват своето производство. Това целим да направим от тази година и в България, т.е. ще инвестираме сериозно в индустриалните зони, за да изградим основната инфраструктура.

- Как съвместната работа между НКИЗ и българските общини може да доведе до развитие на регионите чрез нови инвестиционни проекти?

- Това е най-важното нещо, и благодаря тук на всички представители на местното самоуправление, кметовете, защото те сериозно погледнаха на нещата. Вече работим в Кърджали, с Враца имаме сключен меморандум, с Бургас нещата са изключително добре, с Варна се работи, с Видин. Благодаря им за съдействието – това е бъдещето. Това всъщност е бъдещето за държавата и местното самоуправление – да си помагаме и да търсим инвестиции.

- Какви са възможностите за разширяването обхвата на тази дейност?

- Сключените меморандуми за сътрудничество през тази година с Враца, с Бургас са част от изключително важния процес, който се случва. И оттук нататък ние трябва да правим всичко възможно инвеститорите, когато дойдат в една индустриална зона, те да я харесат още от първия път.

- Какви са перспективите за свързване на Индустриална зона „Божурище“ със София чрез свързване на бул. „Царица Йоанна“ със зоната? Има ли вероятност в бъдеще да има и спирка на метрото в зона „Божурище“?

- В момента проектираме самия булевард да стига до Индустриалната зона. Доскоро имаше проблем с това работниците да стигат до зоната, от началото на тази година може би знаете, вече има осигурени маршрутки, които да осигуряват обслужването на работниците. Метрото е изключително важно, също така и ЖП гара, която се надявам скоро да изградим – от „Овча купел“ в посока Банкя, да има гара и на „Божурище“.

- Как гледате на развитието на дейността на компанията в Северозападна България? Липсата на път пречи ли на развитието на зоната във Видин?

- Това е една от основните пречки. Затова и цялото правителство, и премиерът се ангажират с това да бъде изградена инфраструктурата – като пътища и ЖП инфраструктура, за да може това да привлича повече инвеститори. Липсата на такава инфраструктура е слабост за България.

- Зоната в Бургас на практика вече е на 100% реализирана. Предвиждате ли втора зона там след успеха на първата?

- Правим всичко възможно допълнителни терени да се осигурят от общината и от областния управител, за да се разшири съществуващата в момента индустриална зона, защото пък има и страшно много запитвания от потенциални инвеститори в Бургас. Това е благодарение на активната работа и на местното самоуправление.

- Как стои въпросът на север – за създаването на индустриална зона във Варна? Какви са нейните перспективи?

- Там също имаме меморандум. Благодаря отново на кмета. Той е предоставил терени, изпрати ни вече и информация за тях. Предстои създаването дъщерна компания, която ще бъде Индустриална зона „Варна“.

- Девет са индустриалните паркове, които управлява НКИЗ. Предвижда ли се увеличаването на броя им и къде?

- Това зависи от инвеститорите. Предвиждаме такива в Кърджали, тъй като има запитване, за Враца имаме запитване, както и за Горна Оряховица също. Най-напреднали са в Горна Оряховица, тъй като там освен че ни предложиха терен, имат и ПУП. В Стара Загора също ще се създаде индустриална зона.

- Какви изисквания поставят инвеститорите към индустриалните зони освен инфраструктурата?

- Другият им основен въпрос е каква работна сила има в България. Затова тук благодаря на екипа на „Индустриални зони“, които сключиха споразумение с висши учебни заведения, както и с училища, така че постоянно да имаме информация, когато дойде инвеститор, да може образователната система в този регион да бъде частично променяна или допълвана с цел на инвеститорите да бъдат осигурявани работници. Това, разбира се, е проблем в целия ЕС.

- Какво е значението на индустриалните зони за икономиката на България? Каква е тяхната принадена стойност?

- За нас това е изключително важно. И затова не трябва да ги делим на държавни, общински, частни, публично-частни партньорства. Привличането на инвеститори води до това, че в един регион колкото повече инвеститори има, те започват да се борят за работната ръка, и съответно да повишават стандарта на работниците и на живеещите в съответните райони. Това е изключително важното на индустриалните зони.

- Какъв обем инвестиции, приходи досега те са донесли за държавата?

- Към момента са около 400 млн. лв. и 5100 работни места, но очакваме тази година да има доста по-сериозни. Към момента има 7 изключително сериозни допитвания за инвестиции в България. Обръщам внимание не само в София, Пловдив и Бургас, както и към Северозапада в момента има запитвания, защото там все пак има сериозен потенциал от гледна точка на това, че към момента не са развивани тези региони.

- Числата, които съобщихте, се отнасят за всички индустриални зони, така ли?

- Не, това са за 100% държавните.

- В началото на месеца в София се проведе първа среща за годината на министрите на икономиката, посветена на индустрията. Започнаха политическите обсъждания и подготовката на дългосрочна стратегия на ЕС с хоризонт до 2030 г. Имат ли място в тази стратегия индустриалните зони?

- Разбира се. Това е бъдещето. Изключителен потенциал има в този проект и това е един от приоритетите на българското председателство. Това беше потвърдено и от всички държави членки, че е приоритет. Тези, на които предстои да поемат председателството на ротационен принцип, следващите поне две държави, потвърдиха, че те ще продължат тази политика.

 

Интервю за предаването „Това е България” на Радио „Фокус”, излъчено на 16.02.2018