|

Министър Порожанов пред АЛФА ТВ: до дни се срещам с търговските вериги за двойния стандарт

Европейският потребител не трябва да се третира по различен начин

Петя Кузева,

- Казахте, че докато чакаме новия европейски регламент по темата за двойните стандарти, първо трябва да поработим върху българското законодателство. Какви са първите стъпки, които трябва да бъдат направени?

- Темата с двойния стандарт на храните не е от вчера. Тя първоначално е поставена от Чехия, Словакия. Впоследствие се присъединиха и останалите страни от Централна и Източна Европа. Имаше два много активни дебата по темата за двойния стандарт на храните.

Но първо, в България темата се постави на едно правителствено заседание. Тогава вече бяхме възложили първите проверки да се направят, така че смея да твърдя, че кабинетът „Борисов 3“ за първи път постави темата с изследвания и с ясни послания към евро комисията.

Тук не трябва да влизаме в някакви крайности. Това са храни, които в никакъв случай не можем да кажем, че не са здравословни. Въпросът е в съставките, където имаме различия. Средно от трите изследвания се получиха разминавания на 18% от храните. Имаме различни съставки на етикетите в един и същи продукт. Подобни са изследванията и в Словакия, Чехия и останалите страни, които са ги правили. Това постави темата дали не са нелоялни търговски практики.

Дебатът, който водихме в Съвета на министрите юли месец (2017 г.) още вървеше темата – налага ли се да се прави единно законодателство или не. Всички страни-членки бяхме категорични и ясни тогава. От нашите дебати беше въведена единната методология на базата, на която да се правят тези изследвания.

В първото изследване направихме физико-химичен анализ на състава дали това, което е изписано реално се съдържа. За радост, тук нямаме проблеми, всичко е в рамките на допустимите по регламент отклонения. И разбира се, съпоставката на цените. Получиха се доста драматични разлики в определени продукти, което няма как да бъде нормално прието, особено за детски храни.

- Дайте конкретен пример!

- В първото изследване имахме за детски храни между 80-90% завишени цени, спрямо аналога на западния пазар. Основният аргумент беше за разходи по логистика, по-малки продажби тук и т.н. Да, нека да се калкулират малко по-големите разходи по логистика, но не може те да бъдат 90% по-големи. Изследвахме най-различни изделия и тук явно третираме определена паста като луксозна, докато в Италия си е нормален хранителен продукт – над 100%  по-скъпа е у нас. Абстрахираме се от ДДС-то, което е различно в различните страни. Така, че сме сравнявали нетни стойности на тези продукти.

Важното е, че вече имаме методология, която е одобрена. По нея ще бъдат правени всички следващи изследвания, които ще се възлагат, включително и в България. Комисар Юрова представи пакет от изменение в три директиви, които са свързани с потребителската консумация. Една от тях именно залага преустановяването на нелоялните практики за продажби на еднакви продукти с разлики в съдържанието. Дебата тепърва предстои. Това е хоризонтална мярка, тъй като не се отнася само за храните, а до всички видове стоки. Важно е тези директиви да бъдат приети и да се транспонират в българското законодателство.

- Всеки запомни репликата на Борисов – правите ни аборигени. Кой измисли дали бебето харесва палмово мляко или не? Прословутият пример със соковете в Италия.

- Ставаше дума за газирана напитка, която плодовия сок в нея е 12% в Италия, но там така са го разписали като изискване. Плодовият сок в България е 5%, в Унгария е 5%, в Австрия е 5,3%, в Испания е 8%.

- Добре, при нас ще бъде ли записано по друг начин? Това ли е промяната?

- Ние можем да ги заложим тези изисквания за българския пазар в нашите наредби. В момента сме възложили да се направи изследване. Това са предварителни действия, които можем да ги направим и преди директивата. В рамките на излизането на директивата вече ще имаме време за транспониране. Трябва да сме абсолютно готови да го направим на момента и да следим всичко, което върви като дебат, за да не се бавим след това. Апелът, който и аз направих на конференцията е тези директиви да бъдат максимално бързо приети, за да не ги чакаме до последния момент преди да се разпусне ЕП.

- Борисов подчертава, че единство на ЕС означава и единен стандарт, а по-големите търговски вериги не са оправдали по никакъв начин доверието в тях. Сигналите обаче и за различното качество и завишените цени на българския пазар не са от днес. Имало ли е вече санкции?

- Тук нямаме тема за санкции, защото няма нормативна уредба за такива. Нашите намерения са да направим среща на високо ниво с веригите още този месец. Имах вече предварителен разговор с премиера да поставим няколко теми, защото има подобен опит в други страни. За споразумение те постепенно сами да премахнат двойния стандарт и да регулират дисбаланса в цените.

Това, което забелязваме, е че имаме 40% по-високи цени у нас за някои стоки. Обаче като платежоспособност, покупателна способност на българския гражданин не сме на първо място и това определено напряга.

- Българските компании се жалват, че големите търговски вериги прехвърлят оперативните разходи, търговския риск върху производители и доставчици. Ще засегнете ли и тази тема? Дребни детайли, които пък пречат на българския пазар. Не е тайна и че достъпът на български продукти до хипермаркетите от години става много трудно, по „втория начин”.

- Не съм в детайлите на този момент. Тук е хубаво да отбележа, че вече дебатирахме в Съвета на министрите предложението за изменение в директивата за нелоялните търговски практики, която именно има за цел да регулира отношението между малките фермери и производители и големия ритейл. Разбира се, дадени са конкретни предложения в тази директива. Мнението на министрите беше, че трябва да се разширят и да обхванат въобще търговията. На този етап отговорът е, че всяка страна може да си го направи сама.

Определено вече основен играч на пазара са големите търговски вериги. Не можем обаче да не отбележим, че те, говоря в сектор земеделие, имат и много добри практики. Всяка една от веригите има свои програми за работа и промотиране на български продукти. Освен това, започват много активно да изнасят нашите продукти в техните магазини в по-западната част на Европа. Преди месец бях в една от големите търговски вериги, където те отчетоха вече над 3 пъти увеличение на износа само за последната година на български храни в техните вериги и това е процес, който ще нараства.

Така, че освен, че имахме не до там добри отношения на вериги с производители, смятам че вече посоката е променена и лично съм оптимист, че в следващите месеци можем да се споразумеем както и за двойния стандарт, така и за цените.

Тук отново трябва да кажем, че ако искаме да ни промотират и в страната и в чужбина, ние трябва да създаваме качествен продукт. В момента марката за България е розовия домат, който се търси в цяла Европа.

Големите български парници и градини за биологични продукти изнасят за Европа. Така, че по-малките трябва да се организират, за да защитят интереса си. И както се казва – по-малко мрънкане и повече работа.

- По предложение на Обединени патриоти беше прието на първо четене в НС – 6 години затвор и глоба от 1000 до 20 000 лв. при незаконен добив на дърва. Такива санкции се предвиждат в НК, ако нанесените щети са над минималната работна заплата. Приветствате ли тези крути мерки и време ли беше?

- Няма как подобно нещо да не се приветства. Много е трудно, но работим и с жандармерията и с МВР. Непрекъснато има набези, включително и на малцинствени групи. Така, че подобни мерки трябват. Няма ли страх от наказание, трудно бихме спрели този процес. От друга страна има и нещо друго важно в този законопроект – горските служители, които извършват своята работа да бъдат третирани на едно ниво със служителите на МВР. По същия начин трябва да бъдат третирани и инспекторите, които осъществяват контролни функции в рибарската агенция. Така, че подобни инициативи и подобни законови промени се адмирират и ги смятам за необходими.

Интервю с министъра на земеделието, храните и горите Румен Порожанов, излъчено в ТВ АЛФА на 6 май 2018 г.