|

Купуваме US самолети, за да спасим САЩ от криза

Само за 2017 г. „Lockheed Martin“ има приходи от над 51 млрд. долара

Николай Александров

Депутат от АТАКА

 

Тези дни ми идва в повече празното говорене по темата „нов тип боен самолет за Република България“. Много малко мисъл, повече опорни точки. Това представлява ползотворният дебат според мнозина. Това ме накара да хабя повече нерви, а не трябва. Аз няма да ви говоря за техническите параметри, аз ще ви кажа каква е движещата сила зад „модернизацията”.

На 2 февруари 2019 г. се навършват 45 години от първия тестови полет на F-16 „Боен сокол”. Този самолет е първенец в серийното производство с произведени над 4200 броя. В момента се използват над 3000 от тях, всичките с различни модификации.

Представяте ли си какъв бизнес е това?

Не? Нека ви покажа. Цените за модернизация на съществуващ вече самолет F-16 от модификация Блок 20 на последния вариант Блок 70 ще струва 33.3 млн. щатски долара за всеки самолет. По толкова примерно ще плаща Тайван за модернизация на 150 машини само за скромната сума от 5 млрд. долара. Нашите гръцки съседи ще плащат пък по 12 млн. долара за модернизация на всеки F-16 Блок 52+, цели 84 парчета от тях. Бахрейн са пред подписване на договор за модернизация на F-16 Блок 40 по едни 50 млн. долара на парче. Ново самолетче с последната модификация пък се продава за близо 140 млн. долара. Такива са офертите към всички заинтересовани страни да си купят нова бойна машина.

Интересното, е че 2018 г. се превръща в годината с най-много желаещи да си купят нов самолет или да си модернизират настоящия F-16. Другото интересно е, че тези, които не искат ново F-16 или да си модернизират настоящото, си купуват ново F-35A или F-35B, пак за над 130 млн. долара, но без оборудването, обучението на пилотите, ракети, инфраструктура и т.н. или, казано иначе, тези 130 млн. долара са само за да се снимат със самолета. Цялата тази сухоежбина трябва да я пиша, защото всичко това води до едно име – „Lockheed Martin“. Това е фирмата производител на посочените самолети, както и техните модернизации. Тази компания само за 2017 г. има приходи от над 51 млрд. долара

Ето така се гради икономика. Имаш голяма компания, базирана в твоята страна основно, инвестираш в нея. Нови работни места, по-високи доходи, повече пазар, повече продукция. Всичко това води до ръст на икономиката. През последната година близо 90% от имената във финансовата сфера и в икономиката бият тъпана, че

идва нова криза

Вижте колко е хубаво! Ръководството на САЩ бърза да намали ефектите от евентуална криза в икономиката още преди да е започнала. Това се нарича прогресивно мислене. Модернизацията на различните модификации на F-16 ще донесат на „Lockheed Martin“ някъде около 84 млрд. щатски долара приходи през следващите 17-18 години. Това е само по груби сметки. Няма как да изчислим с точност колко ще бъдат приходите от нови самолети, но няма как да не отбележим, че България ще даде 2 млрд. лева, Словакия – 2 млрд. долара, Бахрейн – 1.2 млрд. долара, а Индия – 15 млрд. долара. Всичко това само за една календарна година. Колко още договора ще бъдат подписани за нови самолети F-16, F-22 и F-35, само ни предстои да видим. Едно е ясно –

всичко се прави за пари, за много пари

САЩ, само с тези три модела самолети, ще гарантират съществуването на една корпорация през следващите 20 години, както и приходи в размер на не по-малко от 100 млрд. долара.

Пък вие си коментирайте дали лети, каца и какво може да прави тази машина. Драпайте за това как трябва да се „модернизираме“, а и дано някой ден и ние да се „модернизираме“ с един приход от над 200 млрд. лева.