|

Пазете се от лъжливите пророци: „християнството“ на американския рапър Кание Уест

Михаил Тюренков

Идеята на социалната мрежа JesusTok е нагледен пример, че на Запад дори такава величайша светиня като името Божие е само част от бранд-маркетинга.

Американският рапър Кание Уест, който се опита да се кандидатира за президент на САЩ и неведнъж е заявявал за психическите си разстройства, възнамерява да създаде „християнска“ версия на популярното приложение TikTok. В уж явилото му се „видение“ той бил получил „указание“ да нарече тази социална мрежа JesusTok. Тази новина не просто мина по всички световни агенции, но и даде почва за сериозни размисли. Какво е това: нова форма на християнска мисия или маркетингов ход, цинична спекулация с името на Господа?

От една страна, предизвиква уважение това, че популярният афроамерикански хип-хоп музикант често говори за Христос, без да се притеснява да се нарича християнин в условията на съвременния постхристиянски, а и до голяма степен антихристиянски свят. Особено във време, когато чернокожите BLM активисти вече обвиниха християнството в расизъм само заради факта, че Христос е бил бял. От друга страна, ние прекрасно знаем едно предупреждение от Евангелието – „Пазете се от лъжливите пророци, които дохождат при вас в овча кожа, а отвътре са вълци грабители: по плодовете им ще ги познаете“, а също и че „не всеки, който Ми казва: „Господи, Господи!“, ще влезе в царството небесно, а оня, който изпълнява волята на Моя Отец Небесен“.

Откровено провокативният Кание Уест, чието име много пъти бе свързано със срамни скандали, не е просто уличен луд от черния квартал. Той е напълно успешен бизнесмен, печелещ не само от шоу-бизнеса, но и в IT сферата. И затова приказките за „видение“ са по-скоро „мижи да те лажем“. Човекът очевидно си гради маркетингова стратегия, като за целта използва християнско религиозно съдържание. Няма да съдим доколко искрен християнин е самият Уест, както и дали ще може със своите провокационни постъпки и заявления с използване на Христовото име да приобщи към вярата част от поклонниците си.

Къде по-важен е друг въпрос: способна ли е идеята на JesusTok да отведе младите хора до традиционното християнство, пък нека дори и в консервативната му протестантска форма? И тук се появява повече от обосновано съмнение. Очевидно участниците в тази социална мрежа няма да се регистрират чрез християнските общности и затова е голяма вероятността, дори е напълно очевидно, че ако JesusTok някога се появи, веднага да стане развъдник на глумливи кощунства и псевдохристиянски извращения като LGBT християнството или антихристиянските по своята същност BLM култове.

В най-добрия случай такава форма на „мисия“ ще отведе не при Господ, а при някой такъв „приятел Христос“, подобен на показания преди двайсетина години в кощунствения американски филм „Догма“.

На такава мисъл ни навежда откровено маркетинговата насоченост на „видението“ на Кание Уест (а това, че откровено провокацтивната му идея е само една от формите на „религиозен маркетинг“, не буди съмнения). Впрочем не би било справедливо да се захващаме само с този американски рапър. Уви, дори в Православната църква днес може да се видят немалко либерални новатори, в това число и в раса на свещеници, чиито проповеди доста напомнят речта на католическия кардинал от „Догма“:

Всички знаем какво е отношението на повечето американци към Католическата църква. Съгласен съм, в техните очи ние сме архаични и закостенели. Хората смятат Библията за досадна и непонятна. Желаейки да разсеем недоразумението, тази година ще я наречем „година на обновление“ както на вярата, така и на ритуалите. Ето например Разпятието. Да, това е изконен символ на вярата. Ние обаче решихме да отхвърлим този устоял, но твърде мрачен образ на Спасителя на Кръста. Иисус е дошъл на земята не да ни плаши. Той е дошъл да ни помогне. Христос – веселяк. Изхождайки от тази роля на Господа, ние разработихме нов, жизнерадостен символ. Радвам се да ви представя първото от многото планирани през тази година яки новаторства от проекта „Католичеството е яко“. И така, ликувайте! Приятелю Христос!

Моля за прошка, че толкова нашироко цитирах това кощунство, но за съжаление именно такъв е векторът на съвременното западно християнство, за съжаление влияещо и на християнския Изток, в това число и на Русия и Руската църква. Дори, като наблюдаваме редица активни в социалните мрежи православни свещенослужители, може да видим, че на хората, които засега са още далеч от Църквата, нерядко се предлага едно такова „православие-лайт“. Тоест формално християнство, лишено от аскеза, борба с греха, изобличаване на вероотстъпничеството, но изцяло нагласено към настроенията на аудиторията. Разбира се, още апостолите с уважение са се отнасяли към хората от различни традиции, умеейки да се държат „с елините като елини, с юдеите като юдеи“, но това съвсем не означава, че те са били например „с черните гангстери като черни гангстери“.

Но да се върнем към Кание Уест. Макар идеята му да изглежда изключително маркетингова, очевидно призована за пореден път да предизвика интерес към личността му, аз не бих го изобличавал сурово. Уви, в съвременното общество вече са свикнали, че брандът е всичко, включително и името Божие, повечето от западните християни отдавна са изгубили привързаността си към традиционните ценности. Но самият факт, че популярният сред милиони млади хора рапър се обръща в творчеството си към християнството, може да отведе някои при Христос. Както има немалко хора, стигнали до Бога не по прекия път към храма.

Да, самата идея на JesusTok днес едва ли ще се приеме от много хора като оскърбление на техните религиозни чувства, дори и поради факта, че на повечето от нас, дори вцърковените християни, на общия фон на днешния суетен живот е присъщо житейско безразличие към въпросите на вярата. Това в Църквата се нарича „топлохладност“. Тези, за които името Божие не е просто „бранд“, а величайша светиня, имат повод да се замислят.

Превод Тихомир Тодоров